Blogger Backgrounds

Followers

MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Tuesday, August 16, 2011

keberkatan dari ibu bapa

korang setiap kali dapat gaji apa yg korang akan buat? aku tau banyak dari kita slalunya da panjang list apa nak buat dgn gaji tu. bagi yg banyak komitmen mcm aku ni setiap kali gaji mesti g bayar kat ceti2 bertauliah. mmg bajet tiap bulan ketat2 je byr hutang bagai.belum lg ada rezki nak shopping mewah2 untuk masa skrg. xpe alhamdulillah... aku tetap masih ada rezki untuk kehidupan seharian tanpa bergantung sgt pada ibu bapa. walaupun ada masa mak aku yg byk tolong untuk aktiviti lagha...lagha... ni. hihihi

setiap bulan bila dapat gaji, mak aku slalu tanya "ada bagi duit kat abah x?"

aku slalu jawab "lum bagi lagi"

nak bagi mcm ne kalau tiap2 bulan bajet agak lari...huhuhu. bila ada rezki lebih skit, insyaAllah aku akan bagi rm100. kalau agak2 bulan tu agak ketat, aku bagi rm50 je. huhuhu

dan mak aku akan bersuara lagi bila aku jawab mcm kt atas tuh "bagilah sikit kat abah"

dan otak aku mula berputar2... macam mana aku nak bagi kalau mmg gaji da negatif. dorang gaji besar, aku gaji kecik. paham2 la skit.... hmmm

so ada masa aku buat bodoh je. mak aku pesan lagi : "kalau xde duit, bg taulah abah"

ego seorang anak kan. xkn nak ckp kat ayah aku xde duit. malu giler kot. da la kadang2 dia dlu kan duit untuk bayar service keta, ganti tayar keta, duit minyak kalau aku kena amik adik dan macam2 lagi.huhuhu

dan bila mak tgk anak masih degil, dia pun bersuara elok2 : "bagilah skit pun xpe. biar berkat duit gaji tu. mak abah bukanlah nak sangat duit korang. tp keberkatan gaji tu bila bagi kat mak abah..."

aku diam je bila dengar. ye aku paham. tapi xkn aku nak hulur rm10, rm20 je... sedih tau bila kenang hidup dalam keadaan belum stabil mcm ni. niat hati aku mcm2... nak bawak mak ayah jalan2, belikan umah banglo, belanja makan best2... hmmmm.. niat je la mampu.

dan tadi, aku terbaca artikel kat bawah ni yg sebijik sebulat macam situasi aku. jom baca moga2 kita semua dapat manfaat bersama...

alamak aku da try berkali2 untuk copy artikel tu tp x bleh plak. huhuu. so korang bacala kat SINI

2 comments:

ARIF ZARIPIN said...

keberkatan dari ibu bapa itu penting

FaDh~LyNn~AloNg said...

yup sgt2 betul.