Blogger Backgrounds

Followers

MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Sunday, October 9, 2011

sambut hari tua dgn western food!

holla!
bulan oktober adalah bulan kelahiran dua orang adik kesayangan aku. sorang 8hb, sorg lg 22hb. so da jadi kebiasaan kami akan celebrate birthday dorang sama2. senang xde dua kali keje.
mak aku awal2 seminggu sebelum 8hb da sebut kt aku. aku cadang buat western food sbb hr tu da janji dgn ayah aku nk wat lamb chop. mak aku setuju sgt2 dgn syarat dia nak spageti bolognese. aku no hal sbb dia menteri kewangan. hihihi.

aku dgn mak aku pun buat list menu : lamb chop, chicken chop, spageti bolognese, potato salad. aku plak kebetulan tgh mood nak bakar2 kek dan muffin ni, maka tambah menu. muffin. kek plak x beli. aku gantikan dgn pavlova. wah sungguh western gitu! hihi

nak jadi plak citer hr ni hari sambutannya tp aku sorg je available kat dapur! mak ayah aku ada wedding. adik lelaki aku? toksah buat citer la. terdampar je tgk tv. itu pun aku kerah suh kopek kentang. maka aku pun menjadi supermak eh aku belum jadi mak. huhu. okeh superlady pd hari ini. agenda bermula seawal kol 10. haha awal la sgt kan. ye ar pasaraya hero bukak kol 10. nak jugak g pasaraya hero sbb nak cari bahan2 nak buat muffin and pavlova.

habis shopping dlm kol 12 lebih. mula da bersilat kat dapur. partynya kol 4pm. party la sgt. cuma untuk 2 family je. hehe. phewww aku rasa mcm da kt dlm iron chef sbb kena siapkan tugas memasak dlm tempoh waktu yg terhad dgn menu yg pelbagai tp tenaga aku sorg je! iron chef?? hahaha *perasan! x layak lg kot.

siap masak sume bagi kol 3.30 cuma meringue pavlova utk layer kedua tgh membakar. siap bakar tetamu kami da dtg. apa lg. kelam kelibut aku nak siapkan pavlova. alih2 tgk cream x kental. berair. aiseyman! silap teknik daaaa! cream x bpe jadi. tp bedal je la.. huhu. buah pun main campak2 je kt pavlova. ;-p

alhamdulillah semua makan dengan tenang. sedap kot. *perasan lg! ;-p
now sudah sgt capek! oh esok isnin pulak ;-(

ok since ada yg mintak resepi chicken chop, maka aku letak resepi utk gravy marinate dia. oh lupa plak aku tukar menu dr chicken chop ke chicken grill. sbb x jumpa chicken yg da salut dgn bread crump.

bahan2 marinate lamb (aku marinate skali dgn ayam pastu grill kan)

sos cili life (aku mmg suka life. korang punya terpulang pd brand masing2)
sos tomato life
sos tiram
bbq sauce
gula (ikut kemanisan yg korang nak)
black pepper (tumbuk. ikut jugak korang nk byk mana)
corn oil (1 sudu)

ok sukatan sos2 tu bergantung korang nk byk mana gravy ni. kalau korang guna 1 cawan, so sukatan utk semua sos adalah 1 cawan. gravy ni pun bukan takat utk marinate je, boleh dijadikan sos gravy utk makan.sedap. thanks kepada kak wan yg bg resepi ni. serius sedap! lepas marinate dlm 2-3 jam, korang grill di non stick pan @ bakar dlm oven smpi masak ;-)

ok jom layan gmbr :








.

2 comments:

WanShila said...

WOW! fames seantero dunia resepi ai nih..hehehe..

nanti bg resepi kek pavlova?

FaDh~LyNn~AloNg said...

hehe semua org memuji resepi akak yg sedap itu! ;-)
resepi pavlova boleh tgk kt entry sy yg ni http://fadhlinachomel.blogspot.com/2011/10/pavlova.html